به نام یگانه خالق هستی
اگر اهل مطالعه در مورد مسائل بازاریابی (marketing) باشی احتمالا درمورد بازاریابی اجتماعی (social marketing) شنیدی!
اینجا میخوام به صورت خلاصه ولی مفید در باره بازاریابی اجتماعی باهم صحبت کنیم
میدونستی علم بازاریابی دانش چند وجهیه؟!
خوب یعنی چی؟
چند وجهی بودن دانش بازاریابی اشاره به این مهم داره که، این دانش از مفاهیم روانشناسی، جامعه شناسی، اقتصاد و ت استفاده میکنه تا:
تورو به سمتی که برنامه ریزان و صاحبان قدرت و ثروت صنایع خاص دوست دارن هدایت کنن.
فکر نکن چون عاشقتن این کارو میکنن اونها فقط میخوان تو تنها اونهارو ببینی و در تو احساس یک خواسته رو ایجاد کنن تا یک نیاز شده یا نشدرو برطرف کنی.
این فرایند وما بد نیست چون تو میتونی بخشی از مشکلاتتو باهاش برطرف کنی.
نکته مهم اینجاست که گاهی وقتها تو چیزی رو انتخاب میکنی که بهش احتیاج نداری و سرمایه پولیت رو از دست میدی.
گاهی ترغیب میشی محصولیرو تهیه کنی که استفاده از اون باعث آسیب دیدن تو از مناظر روانشناختی و پزشکی میشه.
بدتر از همه اینها اینه که بدون اینکه متوجه بشی با استفاده از تبلیغات زیر آستانه و ایجاد وابستگی به برند و تبدبل داشتن یک رده محصول بابرند خاص به عنوان عصای
اجتماعی تو، تورو هرجور که بخوان مدیریت و برات برنامه ریزی میکنند.
این نگاه در فرایندهای بازاریابی نشات گرفته از نگاه ماتریالیستی به زندگی،کسب و کار، محصول، مشتری و مصرف کننده است.
اشکال نداره ناراحت نشو همه کسایی که بازاریابی بلدن نمیخواند جیب تورو خالی کنند.
در این بین هستند افراد صاحب نظری که معتقدند دانش بازاریابی باید درخدمت مردم، اجتماع و صاحبان کسب و کار باشه به گونه ای که همه افراد که در زنجیره تامین
و مصرف حضور دارند و چه آنان که حضور ندارند و کل جامعه و محیط زیست باید به عنوان ذینفع تلقی شوند.
اینجاست که به دانش بازاریابی از دریچه کرامت انسانی به مفاهیم محصول، کسبو کار، مشتری و. نگاه میشه.
این نگاه رو بازاریابی اجتماعی (social marketing) مینامند.
مفهوم بازاریابی اجتماعی مفهوم بسیط و بسیار جذابی هستش که در بخش بعدی در موردش به تفضیل باهم صحبت میکنیم.
امیدوارم تا اینجای سخن برات مفید و جذاب بوده باشه .
برات بهترین ها خاصه سلامتی آرزو میکنم.
ارادت مند مصطفی آذری
درباره این سایت