اگه یادت باشه در بخش قبلی به زبان ساده به بررسی مفهوم بازاریابی اجتماعی پرداختیم و حالا در این قسمت سعی دارم یکم تخصصی و بسیط تر به این مفهوم اشاره کنم.
اگه دوست داری خوشحال میشم همراه بشی
عبارت social marketing اولین بار در سال ١٩٧١ میلادی توسط پروفسور فیلیپ کاتلر (پدر بازاریابی) و جرالد زالتمن بیان شد.
این مفهوم از پیکره دانش های گوناگونی از قبیل روانشناسی- جامعه شناسی (روانشناختی)، انسان شناسی و دانش ی گرفته شده.
به عبارت دیگه مفهوم بازاریابی اجتماعی از تئوریهای ارتباطی به همراه زمینه های علمی در تبلیغات، روابط عمومی و تحقیقات بازار طراحی شده.
یه جورایی میشه گفت بازاریابی اجتماعی سعی داره تغییرات اجتماعی رو از طریق فرایندهای بازاریابی به سمت تغییرات مثبت، تسریع، تسهیل و مدیریت کنه
یا به طور کلی تر برای ترویج محصولات شایسته، ایجاد مخاطبان هدف، جلوگیری از محصولات و خدمات ناشایست و نهایتا ترویج رفاه به کار میره.
یه نکته خیلی مهم در این بین وجود داره و اون اینه که:
بازاریابی اجتماعی با بازریابی رسانه های اجتماعی یا شبکه های اجتماعی خیلی فرق داره و برخی اینهارو یکی میگیرند.
همینجا یادت باشه بازاریابی در شبکه های اجتماعی (social network marketing)یا رسانه های اجتماعی (social media marketing) بخشی از دیجیتال مارکتینگ یا بازاریابی آنلاین- آفلاین هستند.
اما social marketing یک مفهوم بسیط از بازاریابی هستش، که میشه مفاهیمش رو در بازاریابی دیجیتال (دیجیتال مارکتینگ) بسط داد.
در خلال گسترش مفاهیم social marketing مفاهیمی مثل ضد مصرف و ضد بازاریابی در جهت اصلاح الگوی مصرف و سبک زندگی از حالت منفعت طلبی به سمت نگاه انسانی و اجتماعی تغییر معنا پیدا کردند.
<در بخشهای بعدی به تفسیر مفاهیم ضد مصرف و ضد بازاریابی میپردازیم>
به طور کلی مطالب ارائه شده در دوبخش مربوط به social marketing رو میشه از زبان فیلیپ کاتلر اینجور خلاصه کرد:
چیزی که در بلند مدت برای جامعه مطلوب است برای تجارت و کسب و کار نیز سودمند است.
امیدوارم مطالعه مطلب فوق در باب بازاریابی اجتماعی که در دوبخش برای شما ارائه شد مفید باشه
اگه دوست داشتی مطالب منو در آمانج و لینکدین مطالعه کن
درباره این سایت